Říká se, že kritizovat umí každý. Jenomže neumí. Psycholog Roman Pešek nám vysvětlil, jak na to. V kurzech Naberte dech učí rodiče, jak spolu mluvit a neublížit si.

Nepodceňte přípravu. Důležité je zachovat klid. V rozčílení, pod vlivem silných emocí, můžete snadno druhému ublížit. Zvolte správný čas a místo – nečekaná agresivní kritika pronesená narychlo nebo před lidmi nejspíš nedopadne dobře. Pomůže, když si svoje myšlenky sepíšete předem na papír. Zkušený psychoterapeut Roman Pešek doporučuje držet se osvědčeného postupu.

Začněte oceněním

Pro většinu lidí je velmi příjemné slyšet o sobě něco pěkného. Díky tomu pak bude přijatelnější dozvědět se i to negativní. („Moc si vážím toho, jak tvrdě pracuješ…“)

Buďte konkrétní

Pojmenujte konkrétní chování, které vám vadí. Hlavně nezobecňujte! Zakažte si věty, které obsahují „ty nikdy…“ nebo „ty vždycky…“ Kritizujte vždycky jen jeden konkrétní projev chování, který vám vadí.

Mluvte o svých emocích

„Vaše emoce jsou váš hlavní argument,“ připomíná Roman Pešek. „To, že vás něco štve nebo mrzí, to je to podstatné,“ vysvětluje. („Rozčiluje mě, když…“ „Potěšilo by mě kdyby…“)

Dejte prostor

Řekli jste jasně a v klidu, co vám vadí a proč. Teď je ten správný čas se zeptat: „Co si o tom myslíš ty?“ Dejte druhému prostor se k vaší kritice vyjádřit.

Protireakce

Je skoro jisté, že přijde silná reakce. Často protiútok. „Tady se do toho lidé většinou zamotají a začnou argumentovat,“ upozorňuje psycholog. „Ale nejde o argumenty, jde o to, že vy se kvůli chování druhého necítíte dobře,“ vysvětluje. Předpokládejte protireakci a nenechte se zatáhnout do debaty.

Zaseknutý gramofon

Velmi účinná metoda je dělat zaseknutou gramofonovou desku. Neargumentujte, jenom znovu zopakujte, co vám vadí. „Chápu, co tím myslíš, ale chtěla jsem ti říct, že mi vadí…“ Pokud je to potřeba, zopakujte zaseknutý gramofon několikrát.

Přijetí

„Gramofonová deska nejpozději napotřetí ve většině případů zafunguje a ten druhý vaši kritiku přijme,“ slibuje Roman Pešek. A co když to nepomůže a k žádné změně nedojde? „Pak je tu alespoň psychohygienický efekt. Vám se uleví alespoň tím, že jste to v sobě nemuseli dusit,“ neztrácí psycholog optimismus.

Chcete se naučit víc?

Tuhle konkrétní komunikační dovednost měli možnost trénovat účastníci kurzu Naberte dech, který je určený pro rodiče pečující o blízkou osobu s psychickými obtížemi, případně i ohrožené partnerskou krizí. V pokračování kurzů, které začínají v říjnu a v lednu, se rodiče naučí spoustu dalších užitečných dovedností pro spokojenější život celé rodiny.

Kurzy jsou zdarma a hlásit se můžete už nyní.