Co dělat, když se rozzlobíte?

12. 7. 2022

I když se jako rodiče snažíme být trpěliví, většina z nás se na děti někdy rozzlobí. A pak si to vyčítáme. Ve skutečnosti není problém v hněvu samotném, ale ve způsobu, jak s ním zacházíme. Když se ho naučíme dobře zvládnout, předáme dětem vzor, ze kterého samy mohou čerpat.

Místo toho, abychom si kladli nesplnitelný úkol nikdy se nerozzlobit, je naším cílem naučit se způsoby, jak se zbavit pocitu hněvu, které jsou respektující a nenásilné. Jak jste už možná zjistili, předstírání, že hněv neexistuje, výbuchy hněvu jen oddaluje a zesiluje. Musíme tuto silnou energii usměrňovat způsobem, který nám emoce umožní vyjádřit, ale přitom neublíží našim dětem.

Vyzkoušejte několik praktických tipů:

1

Zavolejte někomu a řekněte mu, jak jste naštvaní. Nesnažte se předstírat, že se nezlobíte, ve skutečnosti čím dříve si toho všimnete, tím lépe to zvládnete. Jakmile ucítíte, že ve vás stoupá hněv, někomu zavolejte, požádejte ho, aby vás vyslechl, a podělte se o své pocity. Pokud nemůžete nikomu zavolat, řiďte se třeba radou psychologa Larryho Cohena – vyjádřete své rozpoložení obrázkem, který si někam pověsíte a připojíte komentář: „Podívejte na ty děti! Takové chování už nemohu vystát! Řekněte mi, co s nimi mám dělat?“ (Přínosem je pak i následný smích!)

2

Rozhýbejte své tělo a dělejte hluk! Když budete hýbat tělem, energie bude proudit a nakonec se rozptýlí – narozdíl od situací, kdy prostě vybuchne jako sopka. Pohybujte rukama a nohama, bouchejte nebo kopejte do polštáře, vrčte atd. Snažte se toho moc nenamluvit – v tomto rozpoložení máme tendenci říkat věci, kterých později litujeme – zůstaňte jen u „Jsem tááák rozzlobený!“.

3

Pokud můžete, předejte dítě do péče bezpečné dospělé osoby, zatímco se budete starat sami o sebe. Pokud to není možné, přesuňte se do jiné místnosti a řekněte, že potřebujete chvilku na to, abyste se zbavili svého hněvu. V době klidu si můžete s dětmi zahrát i konkrétní situaci formou scénky: „Opravdu vám nechci ublížit nebo vás vyděsit, když se naštvu, takže tohle udělám příště, až se rozzlobím.“ Poté si zahrajte scénku.

4

Využijte svou rozzlobenou energii hravým a kontaktním způsobem! Většina z nás vyrostla se zkušenostmi, kdy hněv dospělých znamenal narušení našeho kontaktu s nimi, což nám většinou ještě více ztížilo situaci. Tady je novinka: i vy můžete v hněvu (pokud ho zachytíte včas) udržet kontakt. Když cítíte, že ve vás narůstá podráždění, nesnažte se ho skrývat, ale zkuste ho orámovat legrací. Když třeba zahlédnete, že vaše dítě upustilo do záchodu všechen toaletní papír, řekněte tónem přehnaného pohoršení a nevrlosti: „Hele, ty jeden malej papíráku, co tam děláš? Teď ti budu muset za trest ukousnout ucho!“ A pak ho kousněte do ucha nebo ho začněte honit a buďte hravě nevrlí a naštvaní! To vám pomůže uvolnit pocity vzteku, protože pro ně budete mít bezpečný ventil. A díky nabídce kontaktu bude vaše dítě s větší pravděpodobností schopno přestat s chováním mimo mísu. Výhra pro obě strany!

Zajímá vás, jak zvládat záchvaty vzteku u dětí nebo jak pomoci dětem se strachem či smutkem? Spoustu užitečných tipů a zajímavých informací, najdete v aplikaci Growing, která je ke stažení zdarma a může se stát vaším průvodcem rodičovstvím až do tří let věku dítěte.

Aplikace growing

Váš praktický, vlídný a informacemi nabitý průvodce od porodu až do třetích narozenin vašeho potomka.

Webová poradna pro rodiče

Zadejte svůj dotaz online v naší právní a psychologické poradně pro rodiče.   - Pracovní a rodinné právo - Sociální zabezpečení rodiny - Psychologické otázky

Zdroj: Aplikace Growing

Chci dostávat pravidelné info od Aperio

Nastavení souborů cookies
Cookies jsou malé textové soubory ukládané do zařízení návštěvníka našeho webu. Slouží například k zajištění technického fungování webové stránky a pro statistické a analytické účely.  Technické cookies soubory zajišťují fungování a ochranu našeho webu a nelze je vypnout. Analytické soubory funkci webu zlepšují, ale můžete je v Individuálních preferencích vypnout.