Aperio

Online poradna pro rodiče, odpověď

Téma: Pracovní poměr, ukončení

01.11.2018

Dobrý den,

v současnosti jsem na rodičovské dovolené. Stále jsem zaměstnancem (pracovní smlouva na plný úvazek od roku 2006) španělského kulturního centra, Institutu Cervantes, přičemž v létě jsem se tam byla dohodnout na podmínkách svého nástupu, respektive jsme se nedohodli. Moje smlouva je od počátku velice sporná, vychází pouze z české legislativy. Oproti ostatním zaměstnankyním, které by měli být na podobných pozicích, ale v jiných odděleních (kulturní oddělení, studijní oddělení a knihovna, kde pracuji já jako jediný český zaměstnanec) jsou mé práva a povinnosti limitované. Moje pracovní pozice byla vyhlášena výběrovým řízením, ale pouze pražskou pobočkou. Normálně pracovní pozice této španělské organizace procházejí procesem výběrového řízení, které organizuje centrála v Madridu, kde podmínky jsou nastaveny legislativou této organizace. Ostatní české zaměstnankyně vycházejí právě z této legislativy, kde jsou jejich práva a povinnosti mnohem lépe popsány. Jelikož já jsem byla přijata jiným výběrovým řízením,i má smlouva je velice jednoduchá s odkazem na legislativuu České republiky. Je pravdou, že moji přímí již bývalí nadřízení (jako diplomatický personál se střídají každých 5 let) zmiňovali, že tento typ smlouvy je v této organizaci až nelegální, ale centra si je takhle občas dříve vypsali, protože prostě potřebovali personál. Jak jsem se dozvěděla, tak jsou případy, kdy takovýto zaměstnanec (například v Neapoli) vyhrál soud s Institutem Cervantes a museli mu uznat post zaměstnance a zpětně doplatit platové ztráty, protože ty rozdíly jsou opravdu velké.

Abych se vrátila k vyjednávání o mém návratu na svoji pozici. Od počátku nástupu na mateřskou poté na rodičovskou dovolenou jsem ujišťovala svého zaměstnance, že bych se chtěla vrátit na svou pozici, pravděpodobně na zkrácený pracovní úvazek, tředy na poloviční, jak umožňuje česká legislativa. V lednu 2018 mi bylo oznámeno, že úvazek v knihovně snížili na 25hodin týdně. Já vzhledem k tomu, že mám dvě malé děti, tak jsem opakovala, že bych preferovala poloviční úvazek, tedy 19hodin týdně (můj plný úvazek byl na 37,5h) a zároveň vzhledem k tomu, že můj plat byl stanoven více jak před 10 lety, tak bych požadovala o nějakou aktualizaci. Nadřízený napsla, že to bere v potaz. V létě jsem byla pozvána svým nadřízeným k takovému neformálnímu rozhovoru, kdy mi nadřízený jasně sdělil, že mi nemůžou dát poloviční úvazek, že potřebují pro knihovnu někoho na 25 hodin týdně a rozhodně nemají peníze na nějaké navyšování platu. V té době jsem se tedy rozhodla, že takovéto podmínky jsou pro mě nepřijatelné, těch 25hodin bych nemohla zkombinovat s péčí o děti a vlastně mi přišlo, že o mě nemají vůbec zájem. Domluvili jsme se, že jim dám vědět své rozhodnutí co nejdříve, aby věděli, jakou náhradu mají za mě hledat (protože moje již druhá nástupkyně podala výpověď k září 2018 a pro knihovnu někoho potřebovali, alespon do mého předpokládaného návratu v lednu 2019).

Dnes jsem byla opět pozvána do Cervantesu, měli již připravenou dohodu o zrušení mého pracovního poměru, což jsem nepředpokládala a odmítla jsem ji podepsat, že si to ještě potřebuji rozmyslet. Zároveň jsem zjistila, že pracovní poměr, který byl v knihovně na plný úvazek a na dobu neurčitou, ten, se kterým jsem nastupovala na mateřskou dovolenou, byl nyní přeměněn né na 25 hodin ale na úvazek na 20hodin týdně a je to jen na dohodu). Když jsem se na to ptala svého nadřízeného, proč když mi v létě říkal, že knihovna potřebuje někoho na 25 hodin týdně, nyní přijali někoho na 20 hodin, což se blíží mému požadavku na poloviční úvazek, tak mi sdělil, že nemají peníze na větší úvazek. Příjde mi, že se mého úvazku chtějí zbavit a vlastně mé místo už teď zrušili, čili myslím si, že bych měla mít nárok alespon na odstupné, které mě vůbec nenabídli a vše chtěli uzavřít pouze dohodou bez jakékoli specifikace. Je pravda, že Institut Cervantes prošel restrukturalizací, knihovny pro tento institut mají během let čím dál méně podpory, v pražské knihovně snížili před třemi roky i post vedoucího knihovny na post knihovníka, který má mnohem menší rozhodovací práva, čímž si vyvoďuji, že snižují i post administrativního pracovníka, a tedy moje místo je nahrazenou spíše nějakou brigádou. Také jim příjde vhod zbavit se mé smlouvy, protože je přinejmenším nestandardní, ne-li protiprávní. Institut Cervantes je španělská státní organizace, která má několik desítek center různě po světě, všechny pozice jsou dány dle své vnitřní legislativy. Má pozice byla vyhlášena na pozici "auxiliar administrativo" administrativní pracovník, ale jak říkám jen pražskou pobočkou, takže Madrid vůbec neví, že jsem tam zaměstnancem a můj plat jde z rozpočtu pro kulturní oddělení. Nyní jsem jediný zaměstnanec s takovouto smlouvou. V centru jsou ještě další 3 pozice administrativního změstnance, které byli vyhlášeny centrálou, čili jsou oficiálně zaměstnanci Institutu Cervantes a jejich platy jsou placeny z rozpočtu pro platy. Jsou tam i dvě zaměstnankyně na této pozici, které využívají právě polovičního úvazku z důvodu péče o dítě, a tedy jsem myslela, že bych alespon na to měla mít právo i já. Každá instituce je o lidech, současné vedení této instituce mě naprosto zklamalo, co se týče nějaké zaměstnanecké podpory, na pozici jsem pracovala 8 let, měla jsem vynikající výsledky a hodnocení, když jsem se chtěla na svou pozici vrátit, tak mi vůbec v ničem nevyšli vstříc ani mi nenabídli kompenzaci, což mě přinejmenším nutí obrátit se na Vaši právní pomoc, jetsli byste mi pomohli, jestli mám minimálně na odstupné nárok.

Děkuji, mohu se za vámi kdykoli zastavit s potřebnými dokumenty a vše probrat osobně. Nebo kdybyste měli nějaký tip, kdo by mi mohl poradit i co se týče mého nestandardního zaměstnaneckého poměru, tak Vám budu velice vděčná.

S pozdravem,

Dobrý den, Vážená paní,
děkujeme za Váš dotaz do poradny. Ale bohužel bez listinných podkladů nelze Váš dotaz zodpovědět. Doporučuji Vám proto, abyste se objednala do naší osobní poradny, kde Vám rádi na Vaše dotazy dle listinných podkladů, které k pracovnímu poměru máte, zodpovíme.
S přáním všeho dobrého

Autor(ka) odpovědi: Jitka Kocianová
Kategorie dotazu: Zaměstnání a podnikání rodičů
Ohodnoťte prosím spokojenost s odpovědí: dotazník zde

Rychlé odkazy

Kategorie dotazů poradny

 
 

Benefiční odpoledne přineslo 40 000,-
pro APERIO poradnu


Díky vám poskytneme rodičům 5 000 minut právního poradenství navíc.

Nová příručka pro rodiče na rok 2018

NEBOJUJTE SE ZÁKONY - využijte je ve svůj prospěch 2018
Právo, sociální zabezpečení, psychologie
Ušetří vám peníze, čas i energii

 Nebojujte se zákony. Příručka pro rodiče 2018 - ke stažení ve formátu PDF

APERIO kurzy pro rodiče

NOVÉ ŠANCE v Praze a Olomouci pro rodiče v obtížné situaci
práce, výchova, komunikace, finance, osobní rozvoj
podzim 2018

Nové šance

OBJEVTE DALŠÍ inspirativní APERIO KURZY pro rodiče ZDE

APERIO Průvodce porodnicemi

Vyberte si dobře porodnici pro vás a vaše miminko

APERIO Průvodce porodnicemi

Užitečné odkazy

saminadeti.cz
www.saminadeti.cz - tipy, odkazy a rady (nejen) pro sólo rodiče
profem.cz - pomoc obětem domácího a sexuálního násilí
vasevyzivne.cz - bezplatná právní pomoc při vymáhání výživného
Kalkulačka pro výpočet dávek v roce 2017 - nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, ošetřovné
Kalkulačka pro výpočet výše náhrady mzdy v roce 2017 - v prvních 14 dnech dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény
Věková a důchodová kalkulačka

Pomohlo vám APERIO?

Přispějte darem na náš účet, pomůžete tak spolu s námi dalším rodičům.
333 777 555 / 2010 variabilní symbol 333.
Odkaz na platební bránu najdete na donorské stránce. Děkujeme!

Nakupujte v internetových obchodech přes web GIVT.cz. Část z Vaší útraty půjde na naši podporu. Nestojí Vás to nic navíc. Děkujeme!
Podpořte nás snadno nákupem ve svém oblíbeném e-shopu přes givt.cz

Naši donoři

Poradna APERIO je podpořena z rozpočtu MPSV ČR a Magistrátem hlavního města Praha.

APERIO v médiích

APERIO v Sama Doma. Co nabízíme pro rodiče v obtížné situaci?

Dokonalé Vánoce nejsou pohodové Vánoce, rozhovor s Eliškou Kodyšovou, psycholožkou a ředitelkou APERIA

Právnička Jana Seemanová v pořadu Sama doma, 1. března 2016.