Aperio

Online poradna pro rodiče, odpověď

Téma: Konto pracovní doby

03.02.2017

Dobrý den,
ráda bych se u Vás poradila ohledně problémů, které mi v práci vyvstaly.
V dubnu 2015 jsem se vrátila do práce po rodičovské dovolené. Po dohodě se zaměstnavatelem jsem nastoupila na 0,4 úvazku, prakticky to znamenalo 2 dny v týdnu, 1 pracovní den u nás trvá 7,5 hodiny, ale vzhledem k tomu, že máme plovací začátek a konec pracovní doby s povinným rozmezím mezi 9,00-14,00, nebylo stanoveno kolik hodin přesně musím ten který den odpracovat. Vyhovovalo mi to, neboť manžel od nás odešel a já zůstala sama se třemi dětmi a díky této plovací době jsem dokázala stíhat různé záležitosti s dětmi ale také kolem soudu, právníků, psychologů a pod.
Letos v prosinci si bohužel na personálním vzpomněli, že není nikde stanoveno, které dny chodím do práce (chodívala jsem pravidelně pondělí a čtvrtek, ale pokud jsem potřebovala, domluvila jsem se bez problémů s vedoucí na jiném dni) a že by to mohlo vadit při kontrole a musí se tedy sepsat dodatek k mé pracovní smlouvě, ve kterém bude přesně uvedeno buď: 1) že chodím vybrané dva dny a tyto dny pak nesmím měnit (asi až do konce života :-) ) a nebo 2) musím si na každý měsíc dopředu vytvořit plán dnů, ve kterých budu v práci. Souhlasila jsem s druhou variantou, neboť mi umožňovala v případě potřeby pracovní den změnit, budu li to vědět měsíc dopředu. Ptala jsem se, zda se s tím nepojí nějaké nevýhody, ale bylo mi řečeno, že vše zůstane jinak jak to je.
Když jsem však v lednu přišla podepsat dodatek ke smlouvě, dozvěděla jsem se zcela náhodou, že v plánu daného dne musím mít i přesně vyplněné hodiny, kdy budu ten den v práci a musí to být min. 7,5 hod. neboť už pro mě neplatí klouzavá pracovní doba. To byl pro mě celkem šok, neboť jen díky klouzavce jsem zvládala vše kolem dětí a problémů, které mám. Navíc celý náš podnik, celé pražské ředitelství na kterém pracuji, má klouzavou pracovní dobu. Asistentka, která mě na to upozornila, mi vysvětlovala, že je to dané ze zákona, tím, že jsem si zvolila variantu předem plánovaných dnů práce. Konkrétně v dodatku mám napsáno: Stanovená týdenní pracovní doba 15 hodin je rozvržena nerovnoměrně a vyrovnávací období je 1 měsíc. Rozvržení pracovní doby stanoví přímý nadřízený zaměstnance minimálně 1 týden před začátkem daného měsíce pomocí písemného rozvrhu pracovní doby. Ostatní ustanovení pracovní smlouvy zůstávají v platnosti v nezměněné podobě.
Jsem z toho hodně nepříjemně zaskočená a vůbec nevím, jak budu schopna toto plnit. Také si připadám podvedená, vzhledem k tomu, že jsem se včas ptala, zda to bude znamenat nějakou změnu a vedoucí personálního mě informovala, že nikoli a nyní se, mimochodem, dozvím toto.
Proto se obracím na Vás s prosbou o radu a pomoc. Zda je skutečně pravda, že při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby nemohu mít klouzavou pracovní dobu, případně zda to mohu celé vyřešit tak, abych mohla v zaměstnání zůstat, což by při pevné pracovní době pro mě asi nebylo zvládnutelné.

Děkuji.
S pozdravem
Drahoslava Kubínová

Dobrý den,
podle informací, které uvádíte, se domnívám, že zaměstnavatel v současné době postupuje podle ustanovení zákoníku práce, který v § 86 a 87 stanoví podmínky a pravidla konta pracovní doby. Uvádí, mimo jiné, že konto pracovní doby se uplatní v případě, že tak u zaměstnavatele stanoví kolektivní smlouva a nebo jeho vnitřní předpis. V případě konta pracovní doby musí zaměstnavatel vést účet pracovní doby zaměstnance a účet mzdy zaměstnance. Na účtu pracovní doby zaměstnance se vykazuje
a) stanovená týdenní pracovní doba, popřípadě kratší pracovní doba,
b) rozvrh pracovní doby na jednotlivé pracovní dny včetně začátku a konce směny, a
c) odpracovaná pracovní doba v jednotlivých pracovních dnech a za týden.
Podle výše uvedeného skutečně musí být na účtu pracovní doby zaměstnance uvedeno předem, které pracovní dny přijde a začátek a konec směny. § 84 zákoníku práce stanoví, že zaměstnavatel je povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení.
Pokud tedy máte stanoveno, že budete uplatňovat konto pracovní doby, pak se domnívám, že jinak postupovat nelze.
Jiná věc ale je, zda zaměstnavatel má pravdu v názoru, že musíte mít stanoveno v pracovní smlouvě (v případě volby vybraných dvou dnů), naprosto přesně, které dny do zaměstnání budete chodit a které nikoliv. Podle mého názoru by dodatek k pracovní smlouvě mohl znít i tak, že bude vždy v konkrétně určeném časovém období předem (např. dva týdny) s přímým nadřízeným dohodnuto, které dny přijdete.
Poslední věcí, kterou zvažte je fakt, že jedna věc je, co máte zapsáno v pracovní smlouvě (a případně na účtu pracovní doby) a jak to celé bude probíhat v praxi, kdy se můžete (v případě nutnosti v tom kterém konkrétním případě) vždy dohodnout se svým nadřízeným a vše vyřešit tak, jak je třeba.
Je také možno uvažovat o jisté výhodě pevně stanovené pracovní doby. Pakliže nastane překážka v práci (doprovod lékaře, nutnost ošetřování dítěte), pak máte právo tyto překážky využít, což u klouzavé pracovní doby není vždy výhodné.
S pozdravem

Autor(ka) odpovědi: Kateřina Štěpánková
Kategorie dotazu: Zaměstnání a podnikání rodičů
Ohodnoťte prosím spokojenost s odpovědí: dotazník zde

Rychlé odkazy

Kategorie dotazů poradny

Legislativní příručka pro rodiče

Nebojujte se zákony 2017
- legislativa, myšlenkové mapy, příklady z praxe
- jednotlivá témata najdete v sekci Aktuality a články
- zašleme zdarma ve formátu .pdf  Nebojujte se zákony. Příručka pro rodiče 2017 - ke stažení ve formátu PDF

APERIO kurzy pro rodiče

Nové šance - kurz pro rodiče ve složité situaci
- práce, komunikace, výchova, finance
- seberozvoj, právní minimum
- otevřená registrace, počet míst omezen

 Nové šance

APERIO PRŮVODCE PORODNICEMI

Vyberte si dobře porodnici pro vás a vaše miminko

APERIO Průvodce porodnicemi


DALŠÍ APERIO KURZY PRO RODIČE

Poslechněte si rozhovor s Eliškou Kodyšovou o kurzu Nové šance pro rodiče v obtížné situaci.

APERIO v Sama Doma. Co nabízíme pro rodiče v obtížné situaci?

Užitečné odkazy

saminadeti.cz
www.saminadeti.cz - tipy, odkazy a rady (nejen) pro sólo rodiče
profem.cz - pomoc obětem domácího a sexuálního násilí
vasevyzivne.cz - bezplatná právní pomoc při vymáhání výživného
Kalkulačka pro výpočet dávek v roce 2017 - nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, ošetřovné
Kalkulačka pro výpočet výše náhrady mzdy v roce 2017 - v prvních 14 dnech dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény
Věková a důchodová kalkulačka

RODIČE NA START!2017


Letošní benefiční běh se vydařil, na poradnu jsme získali 40.000,- kč

Chcete pomáhat s námi, přidejte se příští rok k nám!



Pomohlo vám APERIO?

Podpořte nás, pomůžete tak spolu s námi dalším rodičům! Prosíme, přispějte darem na číslo účtu:
333 777 555 / 2010 variabilní symbol 333.
Odkaz na platební bránu najdete na donorské stránce.


Při nákupu v internetových obchodech přes web GIVT.cz půjde část z vaší útraty na naši podporu. Nestojí Vás to nic navíc!
Děkujeme!

Podpořte nás snadno nákupem ve svém oblíbeném e-shopu přes givt.cz

Naši donoři

Poradna APERIO je podpořena z rozpočtu MPSV ČR a Magistrátem hlavního města Praha.

APERIO v TV

Dokonalé vánoce nejsou pohodové Vánoce, rozhovor s Eliškou Kodyšovou, psycholožkou a ředitelkou APERIA

Právnička Jana Seemanová v pořadu Sama doma, 1. března 2016.