Aperio

Po zimě do formy - před létem do plavek

Pomalu se budeme loučit se zimou a vaše novoroční předsevzetí, že se letos začnete víc hýbat a uděláte něco pro svou postavu, je ještě u ledu?

Začněte letos trénovat s námi a uvidíte.

Co je dobré vědět

Zde je několik pravd, které (možná) znáte:

Čím starší jsme, tím pomaleji náš metabolismus pracuje. Ve třiceti letech je to průměrně o 3% méně než ve dvaceti. V čtyřiceti o další procenta, další pokles je ještě rychlejší. V sedmdesáti letech je to již o plných 30% méně, než ve dvaceti!

Jednoduchá matematika: chceme-li zhubnout, měl by být energetický příjem vždy o něco menší než výdej. Ne však příliš. Pokut to přeženete, najíždí organismus na úspornou cestu, a jakmile se najíte, ukládá více do podkožních zásob. Pozor na velké množství kalorií ve sladkostech a alkoholu, dojídání po dětech a uždibování.

Aby v dobách hladomoru a dlouhých zim naši prapředci přežili, museli mít schopnost úsporného metabolismu, kdy ukládali energii do podkožních zásob. Ti, kteří to nedokázali (a jimž dnes závidíme, že mohou sníst cokoli a zůstat štíhlí), většinou nepřežili. Zdánlivě nespravedlivé, když už to v dnešní době nepotřebujeme. Ale geny jsou zkrátka geny, my jakožto potomstvo těch, co ukládali a přežili, ukládáme dodnes. Můžeme tento fakt jen usměrnit vhodnou skladbou stravy a pohybem, avšak více nesvedeme.

Nejlépe se hubne na jaře: Zvířata se na podzim obalují tukem, aby přežila, a my děláme totéž. Příroda neví, že si umíme zatopit a obléknout. Na jaře se tedy přirozeně lépe shazuje, ale nelze spoléhat pouze na tento fakt a dále se zvesela krmit dortíky a klobáskami.

Vhodný trénink a jídelníček jsou základem

Pokud tohle všechno víte, jíte dle svého názoru jakž takž zdravě, hýbete se a přece vás kila navíc úporně drží, zvolte optimální kombinaci úpravy tréninku ve prospěch delší zátěže v mírném tepovém pásmu a optimálním jídelníčkem.

Jednoduchá matematika: chceme-li zhubnout, měl by být energetický příjem vždy o něco menší než výdej. Ne však příliš. Pokut to přeženete, najíždí organismus na úspornou cestu a jakmile se najíte, ukládá více do podkožních zásob. Pozor na velké množství kalorií ve sladkostech a alkoholu, dojídání po dětech a uždibování.

Pokud jíte dle svého názoru jakž takž zdravě, hýbete se a přece vás kila navíc úporně drží, zvolte optimální kombinaci úpravy tréninku ve prospěch delší zátěže v mírném tepovém pásmu a optimálním jídelníčkem.

Jestli chcete zlepšovat své běžecké výkony, vězte, že výkonnost sportovce neovlivňuje jídlo před a po soutěži, ale každodenní, nutričně bohatá a ve vhodnou dobu konzumovaná strava. Ani hodiny strávené ve fitness centru nebo stovky naběhaných kilometrů bez vhodně sestaveného a správně načasovaného jídelníčku, neposunou výkonnost sportovce na vyšší úroveň.

Základní pravidla výživy, která by měl každý (nejen sportovec) dodržovat:

  • Strava má být pestrá.
  • Jíst pravidelně po 2-3 hodinách, nikdy nehladovět!
  • Rozhodně snídat!
  • V každém denním chodu by měly být obsaženy všechny základní skupiny živin – sacharidy, bílkoviny, tuky a také vláknina.
  • Každý den pamatovat na dostatečný příjem ovoce a zeleniny.
  • Hlídat si pitný režim stejně tak v zimě jako v létě.

Autor: Longrun.cz, partner běhu